Naturalne źródła witaminy B12

Wiele osób dość nieufnie patrzy na wszelkie suplementy diety dostępne w aptekach, choć obecne leki i witaminy są naprawdę dobrej jakości i praktycznie nie zagrażają organizmowi ludzkiemu. Jeśli jednak lepszą opcją dla kogoś jest przyjmowanie witamin ze spożywanymi posiłkami, dobrze jest wiedzieć, gdzie konkretnie występuje witamina B12 i skąd można ją pozyskiwać.

Magazynowana witamina B12

Na wstępie wypada zaznaczyć, że przyjmowanie posiłków zawierających witaminę B12 nie musi odbywać się codziennie. Organizm ludzki bowiem posiada zdolność magazynowania różnych substancji, do których zalicza się właśnie witamina B12 – może być ona składowana w organizmie przez dłuższy czas, dlatego wystarczy przyjmować ją z posiłkami regularnie, lecz nie koniecznie codziennie.

Kobalamina – tylko w produktach zwierzęcych!

Dobrze jest wiedzieć, że witamina B12 nie jest produkowana przez organizm ludzki, co oznacza, że musi być do niego dostarczana. Z racji na to, że produkcja kobalaminy następuje w wyniku pracy mikroorganizmów w układzie pokarmowym, nie znajdziemy tego składnika w większości produktów pochodzenia roślinnego – wyjątkiem są… grzyby! W pozostałej części witaminę B12 musimy pozyskiwać z produktów pochodzenia zwierzęcego, a więc mięsa i podrobów, produktów mlecznych, ryb i jajek. Jeszcze do niedawna sądzono, że witamina B12 jest produkowana również przez glony, nie jest to jednak prawdą – produkują one bowiem jej odpowiednik, który w organizmie człowieka nie jest przyswajany.

Jakie jeszcze są źródła witaminy B12?

Dobrze jest zwrócić uwagę na fakt, że obecnie powstaje bardzo wiele produktów wzbogacanych o witaminy; z tego też powodu witaminę B12 można znaleźć w rzeczach, w których naturalnie nie występuje. Tak właśnie znaleźć ją można w produktach dla dzieci, na przykład płatkach śniadaniowych, a także w żywności dla wegan, którzy nie mają możliwości przyswojenia tej witaminy z innego pożywienia, z racji na dietę.

Komentowanie jest zakończone.